28. august 2024

Denne guide beskriver en praktisk måde man kan benytte, når et regnskab flyttes fra en anden udbyder til Onlineregnskab. Måden indeholder åbning af statusbalance samt overflytning af eventuelle kunder og leverandører.

Guiden beskriver følgende skridt:

Der beskrives i guiden en generel metode og der kan være særlige forhold der gør sig gældende for en overflytning. Vores kundeservice er klar til hjælpe ved spørgsmål.

Fastlæggelse af en skæringsdato

Ved flytning fastlægges en skæringsdato. Optimalt vil være ved starten af en regnskabsperiode, så man har alle poster og bilag ved hånden for den igangværende regnskabsperiode efter flytningen. I det følgende benytter vi en skæringsdato ved årsskiftet 2023/24 i eksemplerne.

Før skæringsdatoen findes alle registreringer og bilag i det gamle system. Man skal således sikre sig adgang til disse i en periode. Det kan f.eks. ske ved at hente materiale ned fra sit gamle system og opbevare det. Loven siger at man skal opbevare regnskabsmateriale i 5 år tilbage i tiden.

Efter skæringsdatoen skal der bogføres helt som man vil gøre til dagligt. Det vil sige at der skal bogføres fra skæringsdato og frem til nu.

Overvejelser om kontoplan

Hos Onlineregnskab oprettes alle nye regnskaber med den offentlige standardiserede kontoplan, som er udgivet og vedligeholdt af Erhvervsstyrelsen. Vi er i følge bogføringsloven forpligtet til dette, som udbyder af et digitalt standard bogføringssystem til det danske marked.

Vi anbefaler, at man benytter standard kontoplanen og således oversætter sine gamle kontonumre til de nye. Mangler der konti i den nye kontoplan kan de tilføjes.

Det er muligt at tilpasse kontoplanen i Onlineregnskab ved at redigere, oprette og slette så den afspejler kontoplan fra det tidligere system. Men det er et større arbejde og som sagt anbefaler vi at benytte den nye kontoplan. På sigt er fordelene store ved en fælles standard for kontoplan, da indberetninger til myndigheder og udveksling af data med revisor m.fl. vil blive mere effektiv.

Åbning af statusbalance med primo saldi

Før primo saldi kan indtastes i en kassekladde og bogføres, skal der trækkes en statusbalance fra det tidligere system på sidste dato op til skæringsdatoen. Eksempel på dette ses her med opgørelse pr. 31.12.2023:

status-fra-tidligere-system

Nu oprettes en ny kassekladde, som kan navngives "Åbning". Når kassekladden vises findes et bilag og denne udvides med flere linjer ved at trykke SHIFT-F1. I dette 9 ekstra linjer, så der findes 10 i alt.

Nu indtastes de 10 primo saldi som vist herunder med dato 31.12.2023. Det er vigtigt at det sker på sidste dato op til skæringsdato, så eventuel moms i den nye periode ikke berøres. De 10 primo saldi som overføres består af 9 status konti (markeret med grønt) og overført resultat markeret med rødt. Sidst nævnte er nødvendig for at få balancen til at stemme.

kassekladde-med-primosaldi

Nu kan kladden bogføres og bemærk at kladdens status / balance er nul, som sikre at der er sket en afstemning af at indtastning er korrekt.

Eventuel overflytning af kunder og åbne saldi på disse

Hvis man har kunder som modtager faktura og betaler denne senere (kreditsalg), kan der være åbne saldi på kunder på skæringsdatoen. Disse kunder kan føres over ved først at oprette dem under Kunder i menuen Salg og dernæst indsætte åbningstal i en kassekladde.

I nedenstående eksempel er der to kunder med åbne saldi ved skæringsdatoen. Her vises saldoliste for kunder er trukket fra det gamle system på datoen 31.12.2023:

saldooversigt-kunder-tidligere-system

Disse indtastes på følgende måde i en kassekladde hvorefter der bogføres:

kassekladde-med-kunde-åbning

Onlineregnskab indeholder en funktion til at importere kunder fra en kommasepareret fil, hvis man kan trække det ud af det gamle system. Det kan dog muligvis være en fordel ikke at importere alle kunder og i stedet oprette dem i takt med at man får brug for dem. På den måde får man ryddet op i kunder som ikke længere er aktive.

Eventuel overflytning af leverandører og åbne saldi på disse

Overflytning af leverandører håndteres på samme måde som med kunder. Dog med modsat fortegn i beløb ved indsættelse af åbningssaldi i kassekladden.

Vi er klar til at hjælpe

Nye kunder skal have en god start hos os og vi sidder derfor klar til at hjælpe på mail og telefon i kundeservice. Så tøv endelig ikke med at kontakte os og benytte os af vores viden og erfaringer.